Dela inte in folk – förutom i sådana som förstår och inte?

Ibland går jag in på bloggen Opassande.

Jag förstår inte riktigt längre varför. Kanske för att ”Emma” som är författaren där, ofta har vettiga åsikter och intressanta inlägg om två frågor som jag också behandlar, personlig integritet och den märkliga psykologi som präglar stora delar av internet.

Det skar sig mellan oss för knappt två år sedan, till stor del på grund av två inlägg och deras svar som tas upp i min bloggpost om det. Därefter fick jag kommentera med förhandsmoderering några månader, men efter det och än idag försvinner alla mina kommentarer innan de ens läggs upp, för att aldrig synas. Den gång jag frågat fick jag svaret att hon inte tar emot kommentarer som bara är till för att ”göra reklam för egna blogginlägg”, och på frågan varför då den kommentar som överhuvudtaget inte innehållit länkar togs bort, fick jag bara mejltystnad tillbaka.

Under perioden jag i alla fall fick kommentera efterhandsmodererat, kommenterade jag en post om ”åsiktskorridorer”, ett ord som har en luddig betydelse och nog är avsett att ha det. Följande diskussion utspelade sig, texten jag nämner är det inlägg som kommentarerna tillhör:

Antimon555
Feb 18, 2015 @ 21:50:32

Vad var egentligen meningen med den här texten?

Jag tycker att man generellt inte bör vara allt för elak när man skriver, men samtidigt, om det stiftas lagar som på ett eller annat sätt begränsar den anonyma yttrandefriheten ännu mera, hoppas jag innerligt att alla, även de så kallade “näthatarna”, snabbt hittar tekniska eller juridiska vägar att effektivt forcera dessa, och att de som stiftade dem snarast avsätts.

Jag vet helt ärligt inte om du är inne på ungefär samma spår, och jag “upprepat” det, eller om du menar precis tvärtom.

emma
Feb 18, 2015 @ 22:19:49

Jag pratar om värderingen som riktas mot pk och åsiktskorridorer. Även vi som förhåller oss till det, är krafter att räkna med – kanske än mer värdefulla eftersom provokation sällan ses som fruktbara vägar att nå samförstånd – i försvaret av yttrandefriheten.

Antimon555
Feb 23, 2015 @ 20:44:59

“vi som förhåller oss till det”?

Som förhåller er/oss vadå till det? Nej, jag leker inte språkpolis, jag förstår inte vad du menar när du utelämnar huvudordet.

Och vilken av värderingarna som riktas mot pk och åsiktskorridorer, och vilken är din definition av det blandade begreppet “åsiktskorridor”?

Helt ärligt, det är tre frågor som jag vill ha svar på, utan dem betyder det du skrev just ingenting.

emma
Feb 23, 2015 @ 22:27:28

Okej, då får det betyda “ingenting” för dig, om syftningen är för svår för dig. Dvs, ordet åsiktskorridor. I meningen innan. Och som hela postningen handlade om. Men men, som sagt, det får väl betyda “ingenting” då.

Häromdagen hittade jag en ny bloggpost på Opassande om att dela in folk i fack, ett litet citat:

Det finns så många olika sociala konstruktioner som man kan välja bland, och försöka passa in i – men priset är nästan alltid att välja nån grupp att se ner på. Jag säger priset, för det är en ruskig sida av oss människor. Jag tycker det är skitjobbigt att se ner på människor.

Det var det som fick mig att tänka på ovanstående kommentarsväxling och det senare totalstoppet. Är inte detta ett exempel på just att se ner på folk som inte förstår en formulering – en formulering som jag personligen tror är gjord för att vara svår att förstå och öppen för tolkning, precis som uttrycket att ”förhålla sig till” något?

PS: Du som tycker att jag är långsint, bör tänka på att jag heller fortfarande inte kan kommentera något inlägg alls på Opassande. Jag försökte senast häromdagen.

Taggar:, , ,

Kommentera gärna här

