Samhället där man tvingar varandra till förnedring

Detta inlägg handlar i högsta grad om personlig integritet, men inte på det sätt jag brukar skriva om, alltså övervakning som stater och företag håller på med.

I P4 Extra idag, intervjuades Stina Wollter, en person som jobbat länge på Sveriges Radio och varit programledare för Karlavagnen – enligt mig en bättre sådan än de som är det idag. I intervjun talade hon om hur hon lagt upp bilder på Instagram där hon dansade i underkläder och mockasiner när hon diskade, och ”det fullkomligt exploderade”, varefter hashtaggen  #dansaförstina skapades, som en motaktion på att bilder på henne använts som exempel på en ”fet människa”.

Det fick mig att kunna sätta ord på någonting som har gnagt i mitt huvud under några år: Varför har vi fått ett samhälle där vi försöker tvinga varandra att skämma ut sig?

Att posta videosnuttar eller bilder på när man gör konstiga saker är förstås okej om man själv tycker att det inte är förnedrande, eller själv vill bjuda andra på det.

Men det här är en fråga om grupptryck. Det skulle till och med vara mobbning om det riktas speciellt mot en person.

Långt ifrån alla skulle själva ställa upp på någonting sådant, men redan i hashtaggen ligger ju värderingen ”om du inte dansar och postar det, ogillar du Stina Wollter”.

Sedan fanns ju ”Ice bucket challenge” för något år sedan, ett kedjebrev på sociala medier, där man per definition fick anmodan personligen, att antingen hälla en hink med isvatten över sig och posta en video på det på nätet, samt posta kedjebrevet till minst tre andra, och/ eller donera ca 100 kr till 1 000 kr till ALS-forskning beroende på gren på kedjebrevet.

Det behöver nästan inte sägas att om man vägrar att göra någotdera blir man betraktad som en fegis eller dålig person. (I vissa sällskap kanske man till och med ”får hjälp” att hälla isvatten över sig, filma och posta.)

Att bli tvingad till offentlig förnedring, och veta att filmen eller bilden kommer att ligga kvar på internet för all framtid, skulle i alla fall ge mig djupa psykiska ärr. Jag skulle aldrig utsätta någon för något sådant, och jag är lättad över att risken är liten att jag själv skulle bli utsatt, eftersom jag bara driver en anonym blogg, och inte finns på något av de vanliga sociala medierna. Jag hoppas bara att det kan fortsätta så, då Facebook håller på att bli de facto obligatoriskt.

Det är väl i grunden en fråga om respekt, det verkar som om respekten för andra människor håller på att försvinna.

Taggar:, , , , , , , , , , ,

Kommentera gärna här

