Varför har verkligt våld blivit roligt?

OBS: För att du inte ska läsa hela texten troende att jag drabbats av moralpanik, skriver jag det här redan nu: Jag förespråkar inte censur! Jag förespråkar eftertanke och empati, både AFK och OTI.

Idag kunde man höra på nyheterna att hot och våld, framförallt våld, ökar i skolorna. Elevskyddsombudet Persia i inslaget talar med reportern om en situation där en kille sparkar på en annan, och säger att eleverna tycker att det är kul, men ”ibland kan det hända att det där roliga spårar ut”.

Hur menar hon? Tror hon att eleven som blir sparkad tycker att det är ”kul”? Eller är det ”kul” att sparka tillbaka nästa gång?

Någonting jag skrivit om förut, inte på bloggen men i kommentarsfält, bland annat på radioprogrammet Karlavagnen, är videor med så kallade ”pranks”, där de som är mest våldsamma, ofta livsfarliga, är det som får mest trafik. De får omkring 90% tummar upp, och nästan bara positiva kommentarer. Vad hände med det gamla talesättet ”ett bra skämt är när båda kan skratta efteråt”.

En gång i tiden pratade man om ”videovåld”, och om det skulle ha konsekvensen att våldet ökade. Motargumentet, som jag själv helt tror på, var att människor är tillräckligt kloka för att hålla skillnad på film och verklighet.

Våld på film, där det är skådespel och man vet att ingen blir skadad på riktigt, är en sak. Men när blev verkligt våld roligt? Hur kan man titta på någon som fått toalettpappret sprejat med pepparspray, någon som slår huvudet i ett bord (som ”skämtaren” ställt dit) efter att på nära håll blivit väckt och kanske hörselskadad med ett gashorn, eller någon som blir skjuten i benet med häftpistol och får en gitarr slagen i huvudet – och skratta? Finns inte empati nuförtiden?

Jag undrar vad som händer nu, när våldet på film är på riktigt, och marknadsförs som någonting att skratta åt. Är det en bidragande orsak till ”skolvåld på skoj”?

Som sagt, jag är inte för censur, jag är för eftertanke och empati. Det är inte snällt att skratta åt folk som gör sig illa, och det är verkligen inte snällt att göra illa folk för att få skratta. Oavsett om det spelas in eller inte.

Taggar:, , , , , , , ,

Kommentera gärna här

