Är Edward Snowden en bluff, eller tvärtom?

Ett faktum har gnagt i mitt huvud ända sedan Snowden-avslöjandena. Faktumet att massmedia var så villiga att rapportera dem, inte bara som enstaka korta inslag utan med flera långa program och artiklar.

Det är ju som sagt massmedia som styr Sverige, och det stämmer minst lika bra för USA och säkert den större delen av världen. Massmedia är för övervakning, så att de rapporterar så mycket om Snowden stämmer liksom inte in.

Idag hittade jag en länk, när jag letade efter något helt annat, en länk till ett dokument som beskriver att Snowden skulle vara en ”inflytelseagent” för att avslöja delar av NSA:s verksamhet, kanske för att förblinda folk för allt annat de håller på med. Jag har inte läst hela, det är långt, men här är det i alla fall: länk.

Nu är bara frågan om det är Snowden som är en bluff, eller om det är dokumentet. Jag vet inte. Min källkritik säger åt mig att varken lita på massmedia eller dokumentet.

Taggar:, , , , ,

Kommentera gärna här

