Extremt yttrandefrihetskränkande lagar på gång?

Häromdagen läste jag Anna Trobergs artikel, som handlade om vitt skilda saker. Till att börja med den vidriga empatilöshet som är spridd över hela internet, men (min kommentar den 8 nov. till artikeln) också till exempel i mångas TV-soffa.

Sedan handlade den om en artikel av Åsa Linderborg – som jag inte kunnat läsa på grund av tekniska problem – och till slut verkar Anna Troberg göra klart hur hon ser på män, genom att använda uttrycken ”mansplaining” och ”vita kränkta män” i texten. Det har jag också svarat på i sagda kommentar.

Nu till saken:

Jag tänkte inte mer på det då, men igår läste jag den artikel på Opassande som var länkad från AT. En kvinna har alltså mördats och bilder lagts ut på forumet 4chan, och mestadels empatilösa kommentarer kommit in. På Facebook har styvmamman förtvivlat skrivit att dottern är död. Sedan spårar artikeln ur i feminism, precis som om inte samma sorts reaktioner i kommentarerna uppstått om det varit en man som blivit mördad. Själv tror jag snarast att det blivit än mer hånfullt då, eftersom män förväntas ”klara sig själva”, ”kunna försvara sig”, m.m.

Igår och idag lyssnade jag på radio. Det gör jag ofta, men det är inte särskilt ofta som det pratas om terrorism där. Det gjordes det igår, när det sades att ISIS har ”sovande celler” i Sverige, och idag när det sades att terrorism skördar allt fler offer.

Det är väldigt mycket samtidig information som skulle kunna användas för att påstå att integritets- och framför allt yttrandefrihetskränkande lagar skulle vara befogade.

Källkritik på

Har någon kollat källorna till 4chan-mordet AFK? Kanske är bilden shoppad, Facebookmeddelandet fejkat och delar av kommentarerna automatpostade. Att empatilösheten är utbredd är ett faktum, så många är säkert äkta, men att underrättelsetjänsterna kan manipulera sådant och posta många fler automatiskt är ju känt nu.

Den avhoppare som sade att ISIS har ”sovande celler” i bl.a. Sverige kan ju precis lika gärna vara t.ex. NSA-agent, eller anställd av massmedierna själva, för att massmedia styr Sverige är ju lika sant för andra länder än just Sverige.

Och att terroroffren ökar är fastställt av en ”tankesmedja”, det vill säga en propagandaorganisation, som sammanställer ”Global Terrorism Index” för BBC, ett TV-bolag i den snabbt framväxande fasciststaten England.

Är det nya, extremt yttrandefrihetskränkande, lagar eller EU-direktiv i görningen?

Taggar:, , , , , , , , , ,

Kommentera gärna här

