Rädsla för övervakning sätter stopp för 3D-skrivare?

Nu har jag hört argumentet från två håll. Första gången i ett kommentarsfält hos någon av Piratpartiets medlemmar, jag kommer inte ihåg vem och jag hittade det inte nu, andra gången häromdagen AFK.

Det finns människor som inte vågar köpa 3D-skrivare på grund av rädsla för att polisen, FRA, SÄPO eller liknande aktörer skulle intressera sig för dem.

Det handlar alltså om ståhejet om att det går att skriva ut vapen. Det har talats mycket om att 3D-skrivare kan användas för att skriva ut vapen, och det har höjts röster för DRM eller till och med förbud mot 3D-skrivare.

Det har fått de här människorna att vara rädda för att SÄPO eller liknande lägger in extra övervakning eller värre mot köpare av 3D-skrivare. Och jag kan inte lova att de har fel. Konstigare saker har hänt.

Jag undrar hur många fler det finns som inte vågar köpa en 3D-skrivare på grund av övervakningen. Två är två för mycket, men det är ju bara dem jag har sett. Hur många människor vågar inte köpa någonting så häftigt och användbart som en 3D-skrivare på grund av att de inte känner sig trygga för  staten?

Taggar:, , ,

Kommentera gärna här

