Hur kan Google spåra en användare på Youtube utan information?

UPPDATERING: Jag har skrivit ett nytt inlägg om detta, och vad som verkar vara spårning i Windowsmiljö också, som märks på Youtube. Inlägget är på engelska och kan läsas här.

 

Idag var jag med om något som jag trodde var omöjligt. Jag gick in på Youtube för första gången på det här systemet, bakom VPN-tjänst och med ett ”rent” operativsystem och webbläsare där jag aldrig matat in personinformation.

 

Jag har alltså:

  • Inte min egen IP-adress
  • Ingen browserhistorik
  • Ingen personinformation
  • Tredjepartscookies avstängda
  • Better Privacy installerat, mot flashcookies
  • Aldrig uppgett mitt namn eller annan information i detta system

Ändå fick jag samma rekommendationer som jag brukar få!

 

Jag har använt större delen av den här datorn för att bland annat titta på Youtube, men med ett annat operativsystem och samma VPN-tjänst, som har något knappt tiotal adresser för alla dess användare. Då har jag uppgivit personinformation, men såvitt jag vet aldrig på Youtube eller på annat sätt till Google, och inte med VPN uppkopplad. Jag har heller aldrig tittat på Youtube med VPN nedkopplad. Även där hade jag tredjepartscookies avstängda och flashcookieborttagning.

 

Google har alltså lyckats följa mig genom tre led, först den andra datorn, sedan den här med det andra systemet, men ändå bakom VPN, och till sist nu. Creepy.

Det kan inte vara IP-adressen, för jag får samma rekommendationer på datorn som inte har VPN. Det kan inte vara någon form av cookies, för det här är en helt annan installation än de andra två, som också är två olika. Dessutom tas cookies aktivt bort här.

Kvar finns två möjligheter, och ingen är särskilt sannolik. Antingen ”browser fingerprinting”, som inte borde stämma alls eftersom operativsystemet är ett annat. Eller också att Google har identifierat mig på språkbruket här på bloggen, som inte heller borde stämma eftersom jag dels skriver med ett annorlunda språkbruk här än annars, men framförallt att jag såvitt jag vet inte skrivit med några Google-skript tillåtna förut. Jag måste dock göra det nu, för att WordPress ska fungera. Dessutom är som sagt tredjepartscookies inaktiverade.

 

Så hur sjutton går det till. och hur skyddar man sig?

Taggar:, , , , , ,

Kommentera gärna här

