Dubbeltänk…

Att utföra ett monotont, enkelt arbete av något slag, antingen om man har ett sådant jobb, eller om man har någonting sådant att göra, till exempel att klippa gräs, kan medföra oanade tankekonsekvenser.

Häromdagen, när jag gjorde just ett sådant monotont arbete med hjärnan på autopilot, blev jag helt överrumplad av insikten att jag själv och många andra dubbeltänker.

 

Ur George Orwells ‘1984’:

Dubbeltänkande är förmågan att behålla två motsägande uppfattningar samtidigt och acceptera båda. Partiets intellektuelle vet i vilken riktning hans minne måste förändras, han vet alltså att han bedrar verkligheten, men genom tillämpning av dubbeltänkande övertygar han sig om att verkligheten inte våldförs. Denna process måste vara medveten om den skall kunna utföras med tillräcklig precision, men samtidigt omedveten för att man skall vara fri från känslan av falskhet och skuld.

 

Snowden har avslöjat att NSA kan knäcka många typer av kryptering, bland annat VPN-tunnlar, som används av anonymitetstjänster. Sådana som jag använder, till exempel just nu.

Dessutom har jag länge vetat att det ofta är möjligt att identifiera en person på språkbruket.

Samhället står redo för totalitärt styre, praktiskt taget med ett knapptryck. En sådan ledning skulle med säkerhet sortera ut politiska motståndare och göra vad fascistiska stater brukar göra med politiska motståndare, det vill säga arbetsläger eller avrättning.

Men här har jag suttit i mer än ett halvår, startat min VPN och låtit orden flöda.

Det är dubbeltänk – jag har samtidigt hållit de två uppfattningarna att ”VPN-användare blir övervakade, och riskerar därför livet om de är kritiska mot övervakningen, om och när allt går åt helvete” och ”Jag är säker nog för att våga skriva kraftig kritik mot övervakningssamhället bakom min VPN”

Och det är inte bara jag heller. Jag ser samma sak jämt, hos pirater och andra. Senast var hos Christian Engström i ett inlägg om ”den politiska kompassen”. Han skriver

Gör gärna testetpoliticalcompass.org om du inte redan har gjort det. Det är helt anonymt, tar inte mer än fem minuter, och är om inte annat ganska kul att ha gjort.

 

Helt anonymt? Han skriver själv att det är en amerikansk sajt, och Snowdens avslöjanden tror jag inte att han missat.

Jag anklagar honom inte för hyckleri eller något sådant, jag har ju gjort samma sak själv. Det är nog fullständigt omedvetet. Dubbeltänk. Vi är vakna, men sover i vakenheten, som en dröm i en dröm, fast tvärtom…

Taggar:, , ,

3 responses to “Dubbeltänk…”

  1. Gustaf Johansson says :

    Du har en poäng i att det inte är helt anonymt, men ändå är det en poäng med skalan. Det finns inget du kan använda din hårdvara i datorn utan att den gör vad den vill med vad du stoppar in i den i vilket fall. Kanske skickar den radiosignaler ?? Du får då bygga Faraday-bur. Kanske har någon pröjsat för att få nyckel till lägenheten? Du får då ta med dig din hårdvara överallt. OSV. Det är opraktiskt att skydda sig 100%. Inhumant jävla omöjligt. Förstår du?

    • antimon555 says :

      Till att börja med kan det vara bra att skriva på ett sätt som gör att det går att få ett sammanhang, och sedan kan man gärna låta bli att använda en så nedlåtande ton.

      Jag har inte någonstans skrivit att det inte finns en poäng med att göra testet, och det antar jag var det du menade med det du skrev. Det var Christian Engström som skrev att det var ”helt anonymt”, och jag drog slutsatsen att det nog var ett ärligt misstag orsakat av ofrivilligt dubbeltänk.

      Ja, det är fullständigt omöjligt att vara helt säker, men det är en väldig skillnad på att övervaka VPN-trafik, vilket Snowdens avslöjanden innehållit avslöjanden om, och att installera och inhämta signaler ifrån radiosändare. Sådant är dyrt och omständligt, och därför osannolikt i jämförelse med VPN-avlyssning som är i princip gratis och kan göras på massiv skala därför.

      På radiosändare och nycklar kan man fortfarande applicera devisen ”vad skulle de ha för intresse av mig”, det kan man inte på VPN. När det är billigt har de intresse av alla. Total Information Awareness.

Kommentera gärna här

