När Piratpartiets ledare inte låter anonyma kommentera, då är det illa.

Tänk dig om ledaren för det största av Sveriges få partier som har yttrandefrihet som en grundfråga skulle stoppa möjligheten att kommentera på sin blogg, bara för att den som kommenterar vill vara anonym. Det skulle inte vara någon bra publicitet.

Ändå är det precis vad som hände mig häromdagen.

Den tjugofemte november hade Anna Troberg, Piratpartiets partiledare, skrivit ett blogginlägg som jag skrev en kommentar till.

Er politik är bra, du skriver själv “Många har de senaste åren redan valt att besvara frågan med aktiv handling.” Det är nog få som inte har åtminstone en grundläggande idé om vad ni står för.

Ändå syns ni inte ens i opinionsmätningarna. Vad är det för fel?

Varför väljer den som sätter värde på demokrati med yttrandefrihet och integritet att inte rösta PP?

Finns det inte så många, eller har de någonting emot er? Eller är det någonting annat?

Att svara på den frågan är det första steget mot framgång. Jag tror inte att informationsspridningen är det som är viktigast just nu.

Jag undertecknade texten med Antimon555, min mejladress och http://www.integritetsnytt.wordpress.com.

Kommentaren såg ut att komma in, men högst upp stod det ”Your comment is awaiting moderation.”

Jag vet sedan tidigare att Anna Troberg inte har förhandsmoderation som förinställning på sin blogg, så det enda som kan ha påverkat något filter är min IP-adress, som är en anonymitetstjänst.

Men det blir värre.

Den tjugosjunde november mejlade jag till Anna Troberg för att fråga om vad som hade hänt.

Hej, jag lämnade en kommentar hos dig i förrgår, på den senaste artikeln. Den har fastnat i modereringskön, jag vet inte varför du inte har släppt in den. Därför mejlar jag och frågar.

Antimon555
http://www.integritetsnytt.wordpress.com

Den tredje december hade jag länkat till den här artikeln i ett inlägg och inte fått någon pingback där, så jag försökte lämna en kommentar istället.

Eftersom jag inte har fått någon pingback här skriver jag in adressen i en kommentar: https://integritetsnytt.wordpress.com/2013/12/02/nar-skiten-traffar-flakten-vad-hander/

Samma uppgifter som förut, samma resultat. ”Your comment is awaiting moderation.”

Jag hade inte fått något svar, så jag skickade om det gamla mejlet men lade till överst

Nu hände det en gång till, på http://www.annatroberg.se/2013/11/20/nar-overvakningssystemen-borjar-prata-med-varandra-traffar-skiten-flakten/Den gamla är fortfarande blockerad också.

Kan du vara snäll och kontrollera vad som har hänt, och svara?

Länkfelet fanns i mejlet också, men jag tror inte att det är skäl nog att ignorera mejlet. Det var precis vad som hände.

Kommentarerna är fortfarande blockerade, och jag har inte fått något svar på mejlen, trots att det står i Anna Trobergs kontaktuppgifter ”Om det inte är så bråttom var snäll och mejla. Jag svarar normalt inom en dag.

Att kommentarer kan fastna i filter har jag förståelse för, men åtminstone på WordPress kan man se det och släppa fram dem om de blivit felaktigt stoppade. Att dessutom ignorera flera mejl om det är elakt, och i egenskap av Piratpartiets ledare är det inget mindre än hyckleri! Skärpning!

Piratpartiet tycker om öppenhet hos politiker, och att oegentligheter och fuffens kommer upp till ytan, så att jag bloggar om det här borde vara välkommet.

Edit: Nu kom en ny kommentar jag skrev på en senare post in. Jag vet inte om det beror på att Anna Troberg avblockerat mig eller om det är något som hänt automatiskt, men problemet verkar nu vara löst även om de gamla kommentarerna fortfarande inte finns.

Taggar:, , , , , ,

3 responses to “När Piratpartiets ledare inte låter anonyma kommentera, då är det illa.”

  1. Andreas says :

    Det står alltid ”awaiting moderation” när jag skriver på hennes blogg också, oavsett vilket nätverk jag gör det ifrån så du är nog inte speciellt utvald om man säger så, synd att hon inte svarade dig bara :(

Kommentera gärna här

